Over livestreaming    
    Livestreaming is een manier om via het internet continu data of content door te geven door gebruik te maken van een computernetwerk, website of app.
Er zijn tegenwoordig radio en tv zenders al actief op deze wijze van broadcasting.
Maar er zijn ook andere livestream aanbieders op deze markt actief.
Bijvoorbeeld Overheden, muziek, film aanbieders.

Uit Wikipedia:
Streaming media

Streaming media zijn media die rechtstreeks via computernetwerken (zoals het internet) worden gedistribueerd. Het proces wordt streamen genoemd en wordt gebruikt bij het webcasten en is een populaire distributiemethode bij het op verzoek bekijken van webvideo's. Tijdens het streamen wordt continu een gedeelte van de data in een buffer geplaatst, opdat een programma dit kan afspelen. Hierdoor kunnen de ontvangen media (video en audio) direct geconsumeerd worden zonder dat de gehele uitzending gedownload is.

 

 

Geschiedenis van het streamen[bewerken]

De vroegst bekende stream is de webcast koffiepotcamera van Cambridge die werd gebruikt om te zien of de koffie al doorgelopen was. Deze bestond al in 1991, lang voordat het wereldwijd web bekendheid kreeg. In Nederland zijn Stef Van der Ziel en Adam Curry pioniers. In 1994 produceerde Van der Ziel de eerste Nederlandse webcast,[bron?] later volgden diverse andere Nederlandse partijen en verzorgde de VPRO webcastprojecten rond evenementen.[bron?]Microsoft geloofde niet in het Internet.[bron?] Manager Rob Glaser nam daarom alle mensen met mediakennis mee en startte RealNetworks.[bron?] In 1996 kwam het bedrijf met RealAudio uit. Voor het eerst was het mogelijk om redelijke kwaliteit live-audio via smalbandinternet te distribueren, door middel van een propriëtaire codec, reflectieserver en mediaspeler. Andere initiatieven zoals VDO werden door RealNetworks opgekocht. In 1997 kwam RealNetworks ook met video-ondersteuning. In 1998 nam Microsoft een licentie op RealVideo-technologie om deze in de eigen Media Player in te bouwen. Kort daarop lanceerde RealNetworks RealVideo G2, waardoor de licentie van Microsoft weinig waarde meer had. In 1999 lanceerden Apple en Microsoft hun streamingmediaproducten, respectievelijk gebaseerd op Apples QuickTime - dat al sinds 1991 bestond - en het bij Microsoft ontwikkelde Netshow, later Windows Media gedoopt.

Omdat geen van de drie productlijnen van RealNetworks, Microsoft en Apple onderling uitwisselbaar waren, werd gevreesd voor een 'mediaplayeroorlog'. Om acceptatie bij de consument voor streamingdiensten te bevorderen besloot de Motion Pictures Expert Group (bekend van MPEG-1, MPEG-2 en dus ook MP3) de strijdende partijen uit te nodigen voor deelname aan MPEG-4. RealNetworks stelde het RTSP/RTP-protocol voor als standaard voor distributie. Dat werd geaccepteerd. Apple stelde het QuickTime atom-gebaseerde bestandsformaat voor. Dat werd geaccepteerd. Microsoft stelde haar MPEG-4-videocodec voor, maar dat werd afgewezen. Mede omdat na publicatie de codeccode werd gestolen en omgedoopt tot DivX trok Microsoft zich terug uit de MPEG-4-standaardisatie. Microsoft MPEG-4 is dan ook niet uitwisselbaar met de ISO- of ISMA MPEG-4-producten op de markt en is door Microsoft zelf al tot onderhoudsversie verklaard.

RealNetworks' technologiestrategie berust inmiddels niet meer op het eigen RealVideo-formaat, maar op ondersteuning van meerdere formaten, ook die van Apple en Microsoft. De ondersteuning van deze formaten is overigens niet officieel en ligt technologisch één à twee generaties achter. Apple committeerde zich aan de open MPEG-4- en 3GPP-standaarden en Microsoft positioneerde het proprietary Windows Media-formaat. De mediaspeleroorlog werd inmiddels afgespeeld op terreinen buiten de desktop-pc met 3GPP dominant op de mobiele markt. In de hd-dvd- en settopboxmarkt was de strijd onbepaald tussen Windows Media en H.264 (MPEG-4). In 2008 besloot Microsoft om H.264 toe te voegen aan Silverlight [1]. In 2010 introduceerde Google zijn eigen codec WebM. Maar in 2012 verkiest Mozilla ook H.264 boven WebM [2].

Lees verder:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Streaming_media
 

Enkele aanbieders:
https://livestream.com/
https://www.spotify.com/nl/
Youtube Livestream

   
         
         
 
 

Home Practice Site About MietMie Our Goal Old Media New media Photography Film en video Radio / Tv MietMie Tv School Channel Webdesign Browsers CMS Hosting Subdomein Livestreaming Netwerken Social Media Community Facebook Skypen For Change Sites Google YouTube Twitter Google Plus Games Flash Webwinkels Webshop Cnet Wikipedia ICT Beveiliging Classroom Zoekmachines Whatsapp MietMie Chat Opleidingen Links Presentatie